چرا باید شما استراتژی شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید؟

هیچ برندی نمی‌تواند بدون داشتن حضور آنلاین موثر، در رقابت تنگاتنگ با کسب و کارهای تازه تاسیس شده پیروز شود. امروزه شبکه های اجتماعی بهترین کانال ارتباطی کسب و کار ها با مخاطبان مدرنی هستند که به دنبال جستجوی اطلاعات و خرید محصولات و یا خدمات هستند. با این حال همراه با تغییرات شرایط زندگی، کاربران کانال‌های مختلف اجتماعی نیز دچار تغییر و تحول می شوند. این موضوع موجب شده است که بازاریابان برای ترویج محتوای خود در کانال‌های اجتماعی مختلف به تغییر استراتژی های خود اقدام کنند.

 

دیگر بازاریابی محتوا همانند چند دهه ی قبل کار آسانی نیست. این روزها یکی از مهم‌ترین مشکلات بازاریابان این است که بتوانند به خوبی توجه مخاطبان را به محتوای خود جلب کنند. تحقیقات نشان می دهند که مردم نمی توانند به مدت طولانی بر روی یک شی، متن و … تمرکز کنند. حتی امروزه Attention-Time (مدت زمانی که یک فرد می تواند بر روی محتوا تمرکز داشته باشد) به چند ثانیه کاهش پیدا کرده است.

 

پس چگونه می توان توجه مخاطبان را برای مدت طولانی جلب کرد؟ در این حالت، اگر محتوای شمابه اندازه ی کافی هیجان انگیز و جذاب نباشد، به احتمال زیاد کاربران آن را نادیده گرفته و توجهی نکنند. اما مساله ی مهم این است که Attention-Time به سرعت در حال کاهش است. در حالی که قبلا ۱۲ ثانیه بود ولی حالا به ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده‌است. این موضوع یک چالش مهم برای بازاریابان اجتماعی می باشد و به این معنی است که در غیاب یک استراتژی محتوای موثر، ممکن است حتی طراحی حرفه ای صفحات رسانه های اجتماعی شما به خوبی عمل نکند.

 

با اینکه برندینگ هنوز هم یک عامل اساسی در ترغیب مردم برای انجام خرید محسوب می‌شود، اما طبق تحقیقات انجام شده، ۷۷ درصد از مصرف کنندگان بیشتر تمایل دارند از برند هایی خرید کنند که تعداد دنبال کنندگان (فالوور های) شبکه های اجتماعی آن ها بالا باشد.

جلب توجه و ایجاد تعامل

برای اینکه بتوانید توجه کاربران را در عرض چند ثانیه به محتوای خود جلب کرده و تعداد فالوور های خود را در رسانه های اجتماعی به سرعت افزایش دهید، حتما باید محتوای جذاب و تعاملی ایجاد کنید تا مخاطبانتان  با این محتوا درگیر شوند. اما سوال این است که آیا شما به اندازه کافی تلاش می‌کنید تا با مخاطبانی که از رسانه های اجتماعی استفاده میکنند در ارتباط باشید؟ آیا تا به حال به اهمیت کیفیت محتوای خود و درستی یا نادرستی آن توجه کرده‌اید؟ از کجا می‌دانید که محتوای شما توانسته است مخاطبان مورد نظرتان را به خود جذب کند ؟

اگر می خواهید پاسخ درستی برای این سوالات بیابید ادامه ی این مقاله را با دقت بخوانید.

دلایل اهمیت ایجاد تغییرات در استراتژی محتوای شبکه های اجتماعی

کاهش Attention-Time

Michael Janda که کارگردان خلاق و طراح و بنیانگذار سابق آژانس پرآوازهی Riser است، در این باره می گوید: من در سال ۲۰۰۰ در استودیوی Fox کار می‌کردم. در آن زمان، Attention-Time هر فرد ۱۲ ثانیه بود. اما حالا که همه ی ما گوشی‌ هوشمند در جیب داریم و هر روز با آن به صفحات مختلف رسانه‌های اجتماعی نگاه می‌کنیم، هر فرد روزانه به طور متوسط ۱۵۰ بار به تلفن همراه خود نگاه می‌کند.

شبکه های اجتماعی

این در حالی است که میانگین Attention-Time کاربران از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده است. یعنی این مدت زمان ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین، می توان گفت از زمانی که تلفن همراه به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شد، اوضاع به طور چشمگیری تغییر کرده‌است.

تاثیرات روی بازاریابی

کاهش Attention-Time انسان‌ها یک مساله بزرگ برای بازاریابان می باشد. این موضوع روش عرضه ی محصولات یا خدمات به بازار را تغییر می‌دهد. زیرا مردم وقت ندارند تا به کل محتوا توجه کنند. بنابراین، محتوای بیش از حد به طور کامل حذف می‌شود.

به همین دلیل است که امروزه چیزهایی مثل TikTalk (اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدئو) محبوب هستند. الان فقط نحوه ی تحویل دادن محتوا اهمیت دارد. اینکه شما چقدر سریع می‌توانید مطالب خود را به مخاطبانتان تحویل دهید، اهمیت بیشتری دارد. همچنین، نکته مهم دیگر این است که شما باید  بتوانید کاربران را در ۸ ثانیه اول با محتوای خود درگیر کنید تا در ادامه آن‌ها مدت زمان بیشتری را با محتوای شما سپری کنند. 

استراتژی بازاریابی جدید

تا ۱۰ سال پیش، مردم برای مطالعه ی کتاب آموزش می دیدند. در بازاریابی، این موضوع با عنوان روایت خطی شناخته می‌شود و یک فرآیند متوالی است. داستان ها نیز به این طریق گفته می شد، اما حالا همه چیز تغییر کرده‌است. امروزه بازاریابان موظف اند که داستان برند خود را به گونه ای دیگر بیان کنند و باید یک استراتژی بازاریابی جدید و موثر برای آن پیاده سازی شود.

همانطور که گفته شد، ما نیاز داریم به گونه ای متفاوت به بیان داستان برند خود بپردازیم. روش تعریف کردن داستان برند در سال های ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ تغییر کرده است. در این روش، افراد قسمت کوچکی از محتوای شما را در Facebook می بینند. سپس، از آنجا به سمت Instagram، و سپس به وب سایت شما می روند، و در ادامه محتوای شما را در YouTube و …تماشا می‌کنند. در واقع کاربران برای مشاهده ی محتوای برند شما در بین چند رسانه ی اجتماعی سفر می کنند. و شما می توانید ببینید که مسیر هیچ یک از این کاربران یک مسیر خطی و ثابت نیست.

در روش های سنتی بازاریابی، آگاهی کامل از محصولات و خدمات مهم ترین اصل بود. پس از آن شما باید انگیزه ی خرید را در مخاطبان ایجاد می کردید و در نهایت مشتریان بالقوه در مورد محصولات شما فکر می کردند و… . این یک فرایند خطی بود اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و آن هم به این دلیل است که روش های مصرف و محتوای فرآیندها تغییر کرده است

برای مطالعه ادامه مقاله اینجا کلیک کنید

Recommended Posts


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *