امروزه مردم دائما درمورد اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) صحبت می‌کنند. این نوع بازاریابی هیچگاه جایگزین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و یا بازاریابی محتوا نخواهد شد، زیرا عملا بدون آن‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد. اگر شما به تازگی با اینفلوئنسر مارکتینگ درگیر شده‌اید و  یا دقیقا نمی‌دانید این نوع از بازاریابی به چه معناست، جای درستی هستید. ما در این مقاله می‌خواهیم همه چیز را از ابتدا و کاملا دقیق به شما توضیح دهیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ روش جدیدی نیست. از چندین سال قبل تا الان به صورت‌های مختلف انجام می‌شود. اما این اواخر در بین کسب وکارها محبوبیت بیشتری پیدا کرده و به یک موضوع داغ تبدیل شده است – شاید به این دلیل باشد که آن‌ها به تازگی به قدرت بالای این نوع بازاریابی پی برده اند، به خصوص به عنوان یک جایگزین برای تبلیغات سنتی که بسیار پرهزینه و ناکارآمد هستند. و موضوع مهم‌تر این است که دیگر مصرف کنندگان دوست ندارند هر روزه پیام‌های تبلیغاتی و غیر قابل اعتماد دریافت کنند.

اینفلوئنسر

 اینفلوئنسر کیست؟

یکی از بزرگ‌ترین تصورات نادرست درباره influencer ها این است که آن‌ها فردی با تعداد زیادی فالوور (دنبال‌کننده) در یک شبکه اجتماعی هستند. این تفکر اشتباه، تفاوت بین مشهور بودن و تاثیرگذاربودن را از بین می‌برد. درحالی که عمل تاثیر گذاری نیازمند یک نتیجه خاص است؛ مانند تغییر در تفکر یا رفتار. بنابراین یک Influencer کسی است که قدرت نفوذ بر ذهنیت افراد دیگر را دارد و یا می تواند آن‌ها را وادار به انجام کاری متفاوت ‌کند.

زمانی که این تعریف با مفهوم بازاریابی پیوند می‌خورد، این معنی را می‌هد که یک Influencerکسی است که به افراد دیگر کمک می‌کند تا از شما خرید کنند. اما سوال این است که آن‌ها چطور این کار را انجام می‌دهند؟

یک Influencer باید سه ویژگی اصلی داشته باشد: مخاطب، اعتبار و قدرت فروش. هر چه کیفیت این سه ویژگی بیشتر باشد، پتانسیل نفوذ فرد بالاتر خواهد بود.

 اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مخاطب: منظور از این مورد، توانایی Influencer ها در انتقال یک پیام به تعداد زیادی از مخاطبان می‌باشد. این مخاطبان می‌توانند خوانندگان یک نشریه، مخاطبان یک مجری تلویزیون و یا تعدادی از فالووران شبکه‌های اجتماعی باشند. تعداد مخاطبان مهم است اما کافی نیست. آن‌هایی که به تعداد کمی از مخاطبان دسترسی دارند، اما اعتبار و قدرت فروش بالایی دارند، Micro-Influencer نامیده می‌شوند.

  • اعتبار: سطح اعتماد و اختیارات مخاطبان به سطح دانش و تخصص Influencer در یک زمینه خاص، بستگی دارد. به عنوان مثال، یک آشپز معروف اعتبار بالایی در ارائه اطلاعات و توصیه‌های متعدد راجع‌به وعده‌های غذایی دارد اما اعتبار کمی در ابرازنظر درمورد مسائل سیاسی خواهد داشت.

  • قدرت فروش: برخی از افراد در متقاعد کردن مردم به دیدگاه و نظرات خود، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها این توانایی را دارند که مسائل مختلف را با بیانی قانع‌کننده توضیح دهند، پیام‌های خود را خیلی واضح بیان کرده و  نقطه نظرات خود را بااعتماد به نفس اظهار ‌کنند.

چرا اینفلوئنسرها در بازاریابی شما نقشی حیاتی دارند؟

با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، برند شما شناخته تر می‌شود، مخاطبانتان افزایش می‌یابد، و در طی زمان حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی رشد پیدا می‌کند. برخی از اثرات اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکار شما عبارت است از:

  • بهبود تبلیغات دهان به دهان (Word-Of-Mouth Advertising)
  • افزایش تعداد نظرات تخصصی
  • افزایش اعتبار اجتماعی

تمام این عوامل برای به دست آوردن اعتماد و وفاداری مشتریان ضروری هستند. در حقیقت، مطالعات اخیر Nielsen نشان داده است که ۹۲ % از مشتریان بیشتر از تمامی روش‌های تبلیغاتی، از روش تبلیغاتی دهان به دهان تاثیر پذیرفته و به آن اعتماد می کنند. پس با یک پیغام مرتبط به مخاطبان خود کار را شروع کنید، مناسب ترین Influencer را در زمینه کاری خود پیدا کرده و از بهترین تجارب تعامل اجتماعی استفاده کنید. به این ترتیب بازاریابی شما پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

راهکار درست برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

ساده‌ترین راه برای کار با Influencer ها این است که به آن‌ها پول بدهید. برای دهه‌های مختلف، تبلیغ کنندگان در کمپین‌های تبلیغاتی خود از افراد مشهور استفاده می‌کردند. در حقیقت بازاریابان از اعتبار و محبوبیت آن‌ها استفاده می‌کردند تا محصول خود را بفروشند. این تاکتیکی است که ممکن است خیلی وقت‌ها کارساز باشد، اما تعریفی از اینفلوئنسر مارکتینگ نیست. چراکه در این حالت مصرف کنندگان می‌دانند که این بازیگر یا ورزش‌کار برای استفاده از این محصول دست‌مزد دریافت میکند، بنابراین میزان تاثیرگذاری آن محدود خواهدبود.

روش مشابه با حالت قبلی، توجه به تعداد بالای فالوورهای یک اینفلوئنسر است. اکثر بازاریابان امروزی نیز در اینفلوئنسر مارکتینگ این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها به دنبال یک فرد با تعداد زیادی از فالوور اینستاگرام می‌گردند و برای تبلیغ یک محصول به آن‌ها پول پرداخت می‌کنند. همانطور که گفته شد، این روش از اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکارها منفعت چندانی نخواهد داشت.

اما بهترین روش Influencer مارکتینگ بر اساس قراردادهای مالی نیست. در عوض، نیازمند این است که بدانید  Influencerها دوست دارند شناخته شوند، و اولین کسانی باشند که در حیطه کاری خود از هر خبری در مورد خدمات و محصولات جدید اطلاع دارد –آن‌ها برای اینکه میزان نفوذ خود را تقویت کنند، به این نیاز دارند.

پس بازاریابی خوب، یک بازاریابی براساس ایجاد روابط صمیمانه با Influencerها و معاوضه محصولات و خدمات منحصر به فرد و جدید با آن‌ها، در ازای تبلیغ آن محصولات و‌ خدمات می‌باشد.

در ویدئو زیر Neil Patel  در همین زمینه به طور کامل صحبت کرده است. او بنیانگذار Neil Patel Digital می‌باشد. مجله Wall Street او را برترین Influencer در وب سایت نامیده است، Forbes می‌گوید او یکی از ۱۰ بازاریاب برتر بوده و مجله Entrepreneur نیز گفته است که او یکی از ۱۰۰ شرکت برجسته دنیا را تاسیس کرده‌است. نیل یک نویسنده پرفروش در New York Times است و به عنوان یکی از ۱۰۰ کارآفرین برتر زیر ۳۰ سال توسط رئیس‌جمهور اوباما و یکی از۱۰۰ کارآفرین برتر زیر ۳۵ سال توسط سازمان ملل شناخته شده‌است.

شما میتوانید در ویدئو زیر اظهارات ارزشمند او را در این زمینه ببینید.

چه کارهایی را نباید در بازاریابی Influencer انجام دهید؟

از رویکرد های متفاوتی برای یافتن و به کارگیری از Influencerهای مختلف استفاده کنید. یک روش ثابت، برای تمام Influencerها مناسب نیست؛ رویکرد خود را متناسب با هر Influencer خاص تغییر دهید.

تنها به میزان محبوبیت Influencerها نگاه نکنید. به خاطر داشته باشید که نفوذ و تاثیر تنها به معنی محبوبیت نیست، فراموش نکنید که هدف شما مشاهده‌ی یک اقدام خاص از مشتریانتان (مثل خرید یک محصول) است.

 اینفلوئنسر مارکتینگ

بنابراین برای بهبود اعتبار خود و افزایش اعتماد مخاطبان، بهتر است از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. زیرا ما در عصری زندگی می‌کنیم که مردم دیگر به تبلیغات اعتماد ندارند وحداقل ۳۰۹ میلیون نفر از یک نرم افزار “مسدود کننده‌ی تبلیغات” استفاده می‌کنند، این یعنی همه این افراد پیام شما را نمی‌بینند و حتی آن‌هایی که می‌بینند، ممکن است به آن باور نکنند.

در حقیقت مردم فقط به یکدیگر اعتماد دارند. آن‌ها Influencer های متعددی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، آن‌ها را قبول داشته و بیشتر به آن‌ها اعتماد می‌کنند. استفاده از Influencer مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که محصول و پیام خود را از راهی که مورد اعتماد مخاطبانتان است، به آن‌ها ارائه کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ زمان و تمرکز زیادی را از شما می‌طلبد و باید به صورت کاملا شفاف، دقیق و صادقانه انجام شود. یک Influencer درباره خوبی‌ها و بد‌های محصولات شما صحبت خواهد کرد. اما آن‌ها این کار را به شیوه‌ای انجام خواهند داد که بسیار قابل اعتمادتر و مفیدتر از هر تبلیغ دیگری باشد.

منابع:

Influencer Marketing Hub
Forbes
Sprout Social

Recommended Posts


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *