چه عواملی در برندینگ یک کسب و کار تاثیر دارد

معمولا افراد مختلف تعاریف متفاوتی از  برندینگ در ذهن خود دارند. اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از ارائه کنیم می توان گفت، برند یک نام و یا طرح می باشد که شرکت های مختلف با استفاده از آن
خدمات و محصولات خود را عرضه می کنند. برند می تواند در تعیین ارزش و اعتبار یک شرکت نقش
بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال مایکروسافت، اپل، گوگل و … همگی از برند های خیلی مشهور و
معتبر دنیای امروز به شمار می روند.
سوال این است، با توجه به اهمیت انتخاب برند، چگونه می توانیم یک برند خوب مناسب کسب و کار
خود پیدا کنیم؟
راه دوری نروید، بهترین ایده ها برای انتخاب برند در ذهن شماست. افکارات و ایده های شما درباره
کسب و کارتان بهترین گزینه برای طراحی و انتخاب یک نام تجاری مناسب کسب و کار شما می
باشد. مثلا اگر هدف شما ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است، متناسب با آن و امکانات منحصر به فردی
که برای آن در نظر دارید، می توانید یک برند (نام تجاری) جذاب برای این فروشگاه انتخاب کنید.

آیا برندینگ و بازاریابی بهم بستگی دارند؟ آیا برند می تواند باعث کاهش یا افزایش درآمد یک کسب و
کار بشود؟
هم برندینگ و هم بازاریابی هر یک به تنهایی در پیشرفت و موفقیت کسب و کار نقش حیاتی دارند.
در واقع برندینگ در زمینه طراحی نمای کلی کسب و کار شما ،آن گونه که شما می خواهید شناخته
شوید، تاثیر دارد. زبان و لحن شعار شما، طرح ها و رنگ های مختلفی که به کار میبرید هر یک به
نوبه ی خود در ایجاد یک نتیجه ی مطلوب اهمیت دارند.
اما در طرف دیگر بازاریابی است که بر آنچه که ادعای آن را دارید، انجام می دهید و به مشتریان
عرضه می کنید، تمرکز دارد.
پس برای راحتی درک وابستگی برندینگ و بازایابی می توان چنین گفت: برند راهی است که بتوانید
کسب و کار خود را معرفی کرده و خدمات و محصولات خود را بشناسانید، و در این راه بازاریابی
همان چیزی است که در مورد کسب و کار خود بیان می کنید.
بازاریابی در تعریف نام و هویت کسب و کار شما نقشی ندارد بلکه همان طور که اشاره شد، راهی
است که این نام و هویت را به مخاطبانتان انتقال می دهد. اما این کار باید به گونه ای دقیق و کامل
انجام شود که بیشترین تاثیر را در مشتریان داشته و به ارزش و اعتبار کسب و کار بیافزاید.
نقطه ی تلاقی این دو در جایی به چشم می خورد که شما اگر یک برند خوب، گیرا و متناسب با کسب و
کارتان نداشته باشید ، بازاریابی، حتی به بهترین شکل ممکن، بی معنی خواهد بود و فایده ای برای
شما نخواهد داشت. اما برعکس این موضوع نیز صادق است، در صورتی که برند شما کاملا مطلوب و

جذاب باشد ولی بازاریابی به خوبی انجام نشود و هدف از آن به خوبی به مشتریان انتقال داده نشود،
همچنان هیچ سودی برای کسب و کار شما حاصل نخواهد شد.
توسعه استراتژی برند یک کسب و کار:
از جمله سخت ترین بخش های بازاریابی این است که بتوانیم استراتژی برند خود را به خوبی توسعه
دهیم. این فرایند از گذشته تا به الان جزو چالش برانگیزترین مباحث در این زمینه بوده و طبیعتا این
روند با گسترش بازار و افزایش رقابت در هر صنعت، روز به روز پیچیده تر خواهد شد.
یکی از مزیت های مهم ایجاد و توسعه استراتژی برند این است که اگر بتوانید این فرایند را به صورت
تخصصی و حرفه ای پیش ببرید، نهایتا صاحب یک هویت منحصر به فرد و متفاوت نسبت به رقیبان
خود خواهید شد. به همین دلیل است که برندینگ در راس استراتژی رقابتی قرار دارد و هر کسب و
کاری باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
با توجه به توضیحات بالا می توان مراحل ایجاد یک استراتژی برند را به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱٫ برندسازی(شامل تعریف و طراحی برند)
۲٫ تعریف اهداف اصلی برند
۳٫ شناسایی بازار هدف
۴٫ تعیین هویت برند

برندینگ

برندینگ (برندسازی)

برند نشان دهنده ی هویت منحصر به فرد کسب و کار شما است و یک ابزار قوی برای پیشی گرفتن از
رقیبان موجود در بازار می باشد. بنابراین مهم نیست در چه صنعتی و در چه زمینه ای فعالیت دارید،
حتما باید برای طراحی و تعیین برند و توسعه استراتژی برند خود انرژی صرف کنید.

برندینگ

تعریف اهداف اصلی برند

در تعیین برند خود، اینکه بدانید هدف از این برند چیست، معرف چه خدمات و چه محصولاتی است،
لازم است چه پیامی را به مخاطبان انتقال دهد و … می تواند در تشخیص و تصمیم گیری بهتر به شما
کمک کند تا نهایتا برندی انتخاب کنید که بتواند پل ارتباطی شما و مخاطبانتان بوده و ضمن اینکه هدف
اصلی شما را به آن ها می ساند ،توجه آن ها را نیز به سمت کسب و کار شما جلب کند.

برندینگ

شناسایی بازار هدف

طبیعتا اگر اطلاعات کافی در مورد بازارهدف خود و مشتریان بالقوه داشته باشید، به راحتی می توانید
نیازها و علایق آن ها را شناسایی کرده و متناسب با آن ها به توسعه استراتژی برند خود اقدام کنید.
بدون تجزیه و تحلیل و شناخت کافی مخاطبانتان فرایند برندینگ شما قطعا با شکست مواجه خواهدشد.

برندینگ

تعیین هویت برند

اگر تمامی مراحل گفته شده به خوبی انجام شوند ، هویت برند شما در صنعت منحصر به فرد خواهد
بود. در صورتی که این روند با تکنیک های حرفه ای بازاریابی نیز همراه باشد، هویت برند شما به
گونه ای در ذهن مشتریان حک می شود که ممکن است با شنیدن نام محصولی ابتدا به برند کسب و
کار شما فکر کنند.

Recommended Posts


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *