استراتژی بهینه‌سازی موتورهای جستجوی - SEO - را می توان به دو دسته مختلف تقسیم کرد

  • سئو داخلی (On-Page-SEO)
  • سئو خارجی(Off-Page-SEO)

هر دو برای موفقیت یک کمپین SEO  بسیار مهم هستند، اما هریک از آن‌ها در بخش‌های کاملا متفاوتی از  SEO کاربرد دارند. برای درک تفاوت بین این دو، شما باید حداقل در سطح ابتدایی با نحوه کارکرد الگوریتم‌های موتور جستجو آشنا شوید.

موتور‌های جست‌و‌جو هنگام ارزیابی سایت شما در مقایسه با سایت‌های دیگر در وب به دو معیار اصلی توجه می کنند:

  • On-Page-SEO به آن چیزی که درون سایت شما (یا صفحه شما) است نگاه می‌کند.
  • Off-Page-SEO به این توجه می کند که وب سایت شما چقدر معتبر و محبوب است.

به بیان ساده، عباراتی کلیدی که در آنها رتبه کسب میکنید از عوامل On-Page تعیین میشوند. ولی میزان رتبه ای که در آن کلمات کسب کنید مربوط به عوامل Off-page میباشد.

هر دو برای موفقیت یک کمپین SEO  بسیار مهم هستند، اما هریک از آن‌ها در بخش‌های کاملا متفاوتی از  SEO کاربرد دارند. برای درک تفاوت بین این دو، شما باید حداقل در سطح ابتدایی با نحوه کارکرد الگوریتم‌های موتور جستجو آشنا شوید.

موتور‌های جست‌و‌جو هنگام ارزیابی سایت شما در مقایسه با سایت‌های دیگر در وب به دو معیار اصلی توجه می کنند.

SEO

On-Page SEO چیست؟

On-Page SEO به منظور بهینه‌سازی بخش‌های مختلف وب سایت انجام می شود که بر رتبه‌بندی سایت شما در موتور‌های جستجو تاثیر می‌گذارد. در حقیقت سئو داخلی شامل کارهایی است که شما کنترل آن‌ها را در دست دارید و می‌توانید بر روی وب سایت خود تغییر دهید. مهم ترین فاکتور های On-Page SEO عبارت هستند از

عنوان برچسب‌ها

کلمات کلیدی مورد نظر خود را به صورت برچسب عنوان هر صفحه در سایت خود قرار دهید.

عنوان H1

عنوان H1  معمولا بزرگ‌ترین کلمات  موجود در صفحه هستند، و به همین دلیل، موتورهای جستجو کمی بیشتر از عناصر دیگر صفحه به آن‌ها بها می‌دهند. یک روش خوب این است که کلمات کلیدی موردنظر خود را در داخل این عنوان ها قرار دهید، به شرطی که ضمن این کار بتوانید به خوبی هدف اصلی محتوای خود را به مخاطبانتان انتقال دهید.

ساختار URL

در صورت امکان، کلمات کلیدی را در URL‎های خود قرار دهید. البته این جمله به این معنی نیست که همین حالا برای گنجاندن کلمات کلیدی در URL‌های فعلی خود آن‌ها را تغییر دهید. شما نباید URL قدیمی خود را به هیچ عنوان تغییر دهید مگر برای تغییر مسیر قدیمی آن ها به مسیر جدید. حتما قبل از انجام این کار با یک متخصص مشورت کنید.

متن Alt برای تصاویر

هر سیستم مدیریت محتوا‌یی باید به شما این اجازه را بدهد که چیزی به نام “Alt text” برای تصاویر وب سایت خود اضافه کنید. این متن برای بازدید کننده‌ی معمولی قابل‌ رویت نیست – در واقع متن Alt توسط نرم‌افزار خواننده‌ی اسکرین (Screen reader software) برای درک محتوای تصاویر شما استفاده می‌شود. موتورهای جستجو نیز در بررسی تصاویر به روشی مشابه عمل می‌کنند، بنابراین وجود برخی کلمات کلیدی مرتبط با تصاویر، به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند.

بارگذاری سریع صفحات

گوگل قصد دارد در حد امکان به کاربران خود کمک کند تا به سرعت به آنچه که به دنبال آن هستند دست پیدا کنند، و به این طریق بهترین تجربه کاربری را برای آن ها رقم بزند. بنابراین بهینه‌سازی صفحات برای بارگذاری سریعتر، به رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک خواهد کرد.

محتوای صفحات

محتوای صفحات شما باید برای کاربران مفید باشد. اگر آن ها در جست و جوی موضوعی خاص به صفحه‌ی شما مراجعه کنند، باید بتوانند چیزی که به دنبال آن بودند را پیدا کنند. محتوای صفحات باید به گونه ای باشد که به راحتی قابل خواندن بوده و همچنین برای مخاطبان ارزشمند باشد. گوگل از راه‌های مختلفی محتوای شما را، از نظر اینکه تا چه حد مفید است، ارزیابی می کند.

لینک دهی داخلی برای بهبود SEO

لینک‌دهی داخلی به صفحات دیگری از خود وب سایت می تواند هم برای کاربران و هم برای موتورهای جست‌وجو مفید باشد.

On-Page SEO این اطمینان را می‌دهد که سایت شما می‌تواند هم توسط مشتریان بالقوه خوانده شود  و هم توسط ربات‌های موتور جستجو. اگر On-Page SEO شما به خوبی انجام شود، موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی صفحات شما را دسته‌بندی کرده، موضوع سایت شما را درک کنند، و به راحتی ساختار و محتوای وب سایت شما را بررسی کنند، بنابراین سایت شما را بر این اساس رتبه‌بندی خواهند کرد.

Off-Page SEO چیست؟

Off-Page SEO به افزایش اعتبار دامنه‌ی شما از طریق لینک دهی به وب سایت‌های دیگر تمرکز دارد. بزرگ‌ترین فاکتور Off-Page SEO تعداد و کیفیت  Backlink‌های موجود به وب سایت شما می باشد. مثال‌های زیر از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها برای وبسایت خود Backlink ایجاد کنید:

  • ایجاد محتوای عالی که به دلیل ارزش بالای آن مردم بخواهند وبسایت خود را به آن لینک بدهند.
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به طوری که لینک سایت شما را نمایش دهد.
  • پخش آدرس ایمیل بین influencer‌های فعال در صنعت مرتبط با شما، که در نهایت مخاطبان را به وبسایتتان لینک دهند.
  • Guest Blogging در وبسایت های مرتبط با حوزه ی کاری شما، به طوری که این پست‌ها دارای Backlink به وبسایت شما باشند.

بااینکه تعداد لینک‌ها هنوز هم اهمیت دارند، اما تولیدکنندگان محتوا و متخصصان  SEO  به این مساله پی برده اند که اکنون کیفیت لینک ها مهم‌تر از تعداد لینک ها می باشند. و به همین ترتیب ایجاد محتوایی که قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد، اولین گام در به دست آوردن لینک های ارزشمند و بهبود Off-Page SEO محسوب می شود. همچنین متخصصین  SEO  بر این باور بودند که خرید لینک یک روش معتبر برای لینک‌سازی است؛ اما امروزه  گوگل شما را به دلیل خرید لینک برای دستکاری رتبه صفحاتتان جریمه می کند. پس همچنان می توان گفت که کیفیت لینک سازی در مقایسه با تعداد آن، اهمیت بیشتری دارد.

 

SEO

کدام یک مهم تر است؟

الان مسئله انتخاب یکی از این دو روش نیست. در واقع اگر بخواهید از این دو یکی را انتخاب کنید به این معناست که باید بین بنیان و سقف یک خانه فقط یکی را انتخاب کنید. آیا ممکن است؟ سئو داخلی و خارجی هر دو برای بهبود رتبه‌بندی سایت در موتور‌های جستجو مکمل هم هستند، با این حال به طور کلی متخصصین سئو توصیه می‌کند که در ابتدا بر روی On-Page-SEO بیشتر از Off-Page-SEO تمرکز کنید. درست مانند ساخت یک خانه، شما  قبل از هرکاری بنیان خانه را پی‌ریزی می کنید. و همانند بنیان خانه، ممکن است نیاز باشد که برگردید و هر از گاهی تعمیراتی را در On-Page-SEO خود انجام دهید. ایجاد موازنه بین این دو به وب سایت شما کمک خواهد کرد تا هم مخاطبان آن و هم موتور‌های جستجو بتوانند به خوبی محتوای آن را درک کنند – و به این شکل رتبه‌بندی‌ شما شروع می کند تا به تدریج بهبود پیدا کند.

Recommended Posts


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *